Hur kan samarbetet mellan lärare och skolkuratorer skötas på ett mer gynnsamt sätt för eleverna?
Hur får vi elever att våga öppna upp mer om hur de mår för att sakta men säkert skapa en tryggare skolmiljö med framtidens trygga individer som kan leda sig själva i positiv riktning.
Det går att uppmärksamma psykisk ohälsa långt innan måendet hinner leda till olika missbruk & ätstörningar.
Skolmiljön är ofta en plats där de flesta av oss tillbringar stor del av vår ungdomstid på. En tid då vi är som mest sköra och påverkningsbara för budskap som quickfix till en bättre självkänsla. På våra skolor finns mycket att göra genom bl.a. förebyggande arbete när vi vuxna tar vårt ansvar och bidrar med det vi kan. Det handlar också om att våga synliggöra och bemöta, på rätt sätt.
Uppdrag som dessa gör mig varm i hjärtat. Förändring på riktigt och med pedagoger som är tillräckligt engagerade för att driva viktiga frågor vidare.
Nu håller vi tummarna för att dagens föreläsning och eftermiddagens workshop leder till gynnsamma resultat och ett bestående förändringsarbete ute på våra skolor.